Med reklame for legemidler, herunder også vaksiner, forstås enhver form for oppsøkende informasjonsvirksomhet, kampanjer, holdningspåvirkning og andre tiltak som har til hensikt å fremme forskrivning, utlevering, salg eller bruk av legemidler.
Definisjonen omfatter ikke:
- merking, pakningsvedlegg eller spesiell preparatomtale som godkjennes ved utstedelse av markedsføringstillatelse,
- korrespondanse, eventuelt sammen med informasjonsmateriell som ikke har karakter av reklame, som kreves for å besvare et spesifikt spørsmål om et bestemt legemiddel,
- faktaopplysninger og informasjon om endringer i pakningsstørrelser,
- advarsler om bivirkninger som et ledd i legemiddelovervåking,
- salgskataloger og prislister, forutsatt at de ikke inneholder noen påstander om legemidlet,
- opplysninger om helse eller sykdommer for mennesker og dyr, forutsatt at det hverken direkte eller indirekte kobles med omtale av ett eller flere legemidler,
- tekniske bruksanvisninger forutsatt at den bare gjengir pakningsvedlegget,
- gjennomføring av vaksinekontroller.