• Legemiddelindustriens bransjereglerMarkedsføring av legemidler

    Markedsføring av legemidler

    1. Definisjoner

    1.1 Advisory Board

    Med Advisory Board menes en ekspertgruppe utpekt av et Medlemsfirma som består av eksterne konsulenter (Helsepersonell eller andre fageksperter) med …

    1.2 Digitalis

    Digitalis er LMIs intranett tilgjengelig for Medlemsfirmaene.

    1.3 Helsepersonell

    Med Helsepersonell menes leger, tannleger, veterinærer, fiskehelsebiologer, offentlige godkjente sykepleiere og farmasøyter samt studenter i disse fag. Veiledning Det finnes …

    1.4 Helseorganisasjon

    Med Helse-organisasjon menes enhver juridisk person (i) som driver helsehjelp eller pasientbehandling, slik som helseforetak, legepraksis osv. (ii) som er …

    1.5 Helsepersonellforening

    Med Helse-personellforening menes en ikke-kommersiell sammenslutning av Helsepersonell som har en felles interesse, sak eller et fagområde de ønsker å …

    1.6 Legemiddel

    Med Legemiddel menes ethvert stoff, droge eller preparat som enten utgis for å være egnet til å forebygge, lege eller …

    1.7 Medlemsfirma

    Med Medlemsfirma menes her (i) alle foretak som er medlem i Legemiddelindustrien, (ii) EFPIAs medlemsbedrifter som i henhold til EFPIAs …

    1.8 Pasient- og brukerorganisasjon

    Med Pasient- og brukerorganisasjon menes en ikke-kommersiell interesseorganisasjon for funksjonshemmede, kronisk syke og/eller deres pårørende og andre interesserte samfunnsmedlemmer.

    1.9 Preparatomtale

    Med Preparatomtale menes i disse Reglene godkjent SPC, se definisjonen i punkt 1.13.

    1.10 Reglene

    Med Reglene menes dette dokumentet som er LMIs Bransjeregler.

    1.11 Reklame for Legemidler

    Med Reklame for Legemidler menes enhver form for skriftlig og muntlig omtale, bilde, samt utdeling av gratisprøver av Legemidler for …

    1.12 Reklamemøte

    Med Reklamemøte menes møte for Helsepersonell som arrangeres av Medlemsfirma hvor det gis informasjon om konkrete Legemidler i den hensikt …

    1.13 SPC

    Med SPC menes Summary of Product Characteristics som er en Preparatomtale godkjent av Legemiddelverket som del av markedsføringstillatelsen for et …


    7. Reklame til allmennhet

    7.1 Generelle krav

    Reklame for Legemidler skal være nøktern og saklig. Den skal fremme rasjonell bruk. Reklamen må ikke gi et misvisende eller …

    7.2 Reklame for Legemidler til allmennheten er bare tillatt for reseptfrie Legemidler

    Reklame for Legemidler til allmennheten er bare tillatt for reseptfrie Legemidler eller Legemidler i pakninger som er unntatt fra reseptplikt …

    7.3 Reklameforbud

    Reklame til allmennheten er ikke tillatt for reseptpliktige Legemidler og for Legemidler med innhold av stoffer som er klassifisert i …

    7.4 Omtale av alvorlig sykdom er ikke tillatt

    I Reklame til allmennheten er det ikke tillatt å omtale alvorlige sykdommer som f.eks. tuberkulose, seksuelt overførbare sykdommer, kreft eller …

    7.5 Reklamen skal fremstå som Reklame for Legemiddel

    Reklame til allmennheten skal alltid fremstilles slik at det klart fremgår at det er Reklame og at Legemidlet det Reklameres …

    7.6 Forbud mot tilgift, gratisprøver mv.

    Det er ikke tillatt å vedlegge Reklame for Legemidler i legemiddelpakninger utover det godkjente pakningsvedlegg. Det er ikke tillatt å …

    7.7 Obligatorisk informasjon i Reklame til allmennheten

    Følgende informasjon skal alltid være med i Reklame til allmennheten: a) Legemidlets navn, samt navn på virkestoff (fellesnavn) dersom Legemidlet …

    7.8 Forbud som gjelder Reklame til allmennhet

    Reklame til allmennheten må ikke: a) gi inntrykk av at legekonsultasjon, legebehandling eller konsultasjon hos veterinær eller fiskehelsebiolog er overflødig …

    7.9 Forbud mot sammenlignende Reklame

    Det er ikke tillatt å hevde at Legemidlet er likeverdig eller bedre enn annen behandling eller annet Legemiddel. Alle former …


    8. Reklame rettet mot helsepersonell

    8.1 Generelle krav

    Reseptpliktige Legemidler kan kun markedsføres overfor Helsepersonell. Reklame for Legemidler skal være nøktern og saklig. Den skal fremme rasjonell bruk …

    8.2 Obligatorisk informasjon

    Markedsføringen må være i overensstemmelse med offentlige lover og forskrifter. Reklamen skal inneholde: a) navn på Legemidlet samt doseringsform og …

    8.3 Påminnelsesreklame

    Kravene i punkt 8.2 andre avsnitt trenger ikke følges dersom Reklamen bare er ment som en påminnelse, forutsatt at Reklamen …

    8.4 Nøyaktig, balansert, sannferdig, objektiv og komplett

    Reklame for Legemidler må være nøyaktig, balansert, sannferdig og objektiv samt tilstrekkelig komplett til å gjøre mottakeren i stand til …

    8.5 Sikker

    Ordet «sikker» og lignende må aldri brukes uten tilbørlig forbehold.

    8.6 Nyhet

    Ordet «nyhet», «ny» og lignende må ikke brukes mer enn ett år etter at et nytt produkt eller en ny …

    8.7 Riktig legemiddelbruk

    Reklame for Legemidler må fremme riktig legemiddelbruk ved å presentere Legemidlene balansert og uten overdrivelse av egenskaper eller verdi. Reklame …

    8.8 Krav til dokumentasjon

    Alle opplysninger som tas med i Reklamen skal kunne dokumenteres. All dokumentasjon av Legemidlets egenskaper og virkninger må skje ved …

    8.9 Referanser

    Gyldige referanser i Reklame er SPC eller vitenskapelige arbeider som er tilgjengelig for mottakeren av Reklamen som f.eks. fagtidsskrifter, oppslagsbøker …

    8.10 Sitater

    Sitater fra medisinske og vitenskapelige verk skal gjengis korrekt og reflektere de beskrevne funn og konklusjoner. Referanse skal alltid oppgis …

    8.11 Illustrasjoner

    Ved bruk av illustrasjoner skal kilden oppgis. Hvis illustrasjonene er modifisert skal dette fremgå. Illustrasjoner må ikke gi et misvisende …

    8.12 Sammenlignende Reklame

    Sammenlignende Reklame må ikke være misvisende og må være basert på sammenlignbare og relevante egenskaper ved produktene. Både eget og …


    27. Kontakt med pasient- og brukerorganisasjoner

    27.1 Samarbeid med Pasient- og brukerorganisasjoner

    Et Medlemsfirma kan samarbeide med Pasient- og brukerorganisasjoner for å støtte deres arbeid, herunder å bistå med informasjon til allmenhet, …

    27.2 Samarbeidsprosjekt

    Pasient- og brukerorganisasjoner og Medlemsfirma kan samarbeide om pasientrettede prosjekter. Det skal organiseres som et eget prosjekt med budsjett, og …

    27.3 Annonse- og standkjøp

    Et Medlemsfirma kan kjøpe annonser i organisasjonenes tidsskrifter eller nettsider. Et Medlemsfirma kan også kjøpe standplass på organisasjonenes arrangementer. Kjøpet …

    27.4 Oppdrag for Medlemsfirma

    Avtaler mellom Medlemsfirmaer og Pasient- og brukerorganisasjoner som omfatter oppdrag er bare tillatt hvis disse tjenestene har til hensikt å …

    27.5 Reklameforbud og intern godkjenning

    Det er ikke tillatt å reklamere for reseptpliktige Legemidler overfor andre enn Helsepersonell, jf. punkt 8.1. Ansvaret for at samhandling, …

    27.6 Pasient- og brukerorganisasjonenes uavhengighet

    I forbindelse med samarbeid med legemiddelindustrien skal det ikke legges føringer på faglige og interessepolitiske oppfatninger som Pasient- og brukerorganisasjonen …

    27.7 Inntektsbegrensning

    De samlede inntektene fra legemiddelindustrien skal ikke overstige 15 % av Pasient- og brukerorganisasjonens årlige budsjett.

    27.8 Bruk av logo eller annet materiell som tilhører partene

    Et Medlemsfirmas offentlige bruk av en Pasient- og brukerorganisasjons logo eller annet materiell, krever en skriftlig tillatelse fra organisasjonen. Når …

    27.9 Åpenhet og offentliggjøring

    Alle Medlemsfirmaer må årlig offentliggjøre en liste over hvilke Pasient- og brukerorganisasjoner de gir økonomisk bidrag og signifikante ikke-økonomisk bidrag. …

    27.10 Økonomiske bidrag fra ett enkelt Medlemsfirma

    Eksklusivitetsavtaler er ikke tillatt. Et Medlemsfirma skal ikke kreve å være den eneste samarbeidsparten i et prosjekt av betydning i …

    27.11 Arrangement og dekning av utgifter

    Reglene i kapittel 18 gjelder tilsvarende med mindre noe annet uttrykkelig fremgår her. I forbindelse med faglige arrangement, skal det …