• Legemiddelindustriens bransjeregler5.5 Sosiale medier

    5.5 Sosiale medier

    5.5.1. Generelt

    Sosiale medier er medier som ved hjelp av Internett åpner for interaksjon mellom to eller flere parter, der folk snakker, deltar, deler, lager nettverk, og bokmerker på nettet.

    Medlemsfirmaets side er et område i sosiale medier som Medlemsfirmaet eier eller administrerer.

    All informasjon som publiseres på Medlems-firmaets sider på sosiale medier skal følge alle relevante bestemmelser i Reglene. For Reklame vises det spesielt til punkt 5.2.3 og punkt 5.2.4.

    Medlemsfirma må overvåke kommentarer og andre innlegg fra brukere og gjøre nødvendige endringer, slik som å slette enkelte innlegg eller kommentarer. Medlemsfirma må også fange opp mulige bivirkninger og rapportere dem i henhold til lovpålagte krav.

    Medlemsfirmaets innlegg på andres sider i sosiale medier, både sponset innhold/annonser (betalt plassering) og vanlig deltakelse på sosiale medier (ikke betalt), skal følge Reglene.

    5.5.2. Informasjon rettet mot allmennhet

    Med mindre tilgang til side opprettet av Medlemsfirma på sosiale medier er teknisk begrenset til Helsepersonell, fremstår siden som rettet mot allmennhet, og kun informasjon som lovlig kan legges ut til allmenhet skal gjøres tilgjengelig på denne siden. Samme krav gjelder også innlegg fra Medlemsfirmaene på andres sider i sosiale medier.

    5.5.3. Kontroll og ansvar for innholdet

    Ved bruk av sosiale medier skal Medlemsfirma tydelig angi hvem som står bak informasjonen, inkludert diskusjoner og kommentarer som legges på siden uavhengig av hvem som er forfatter av de enkelte innlegg.

    Medlemsfirma skal gjøre det tydelig for brukerne av Medlemsfirmaets sider i sosiale medier hvilke vilkår som gjelder for kommentarer eller for deling av annen informasjon på dennes side. Medlemsfirma skal også informere om at publiserte meldinger og kommentarer overvåkes.

    5.5.4. Personlig bruk av sosiale medier

    Innlegg kommentarer, herunder deling og «likes», i sosiale medier fra Medlemsfirmaets ansatte relatert til det enkelte Medlemsfirma eller dets produkter, som kan oppfattes som kommunikasjon fra representant for Medlems- firmaet, omfattes av Reglene.

    Veiledning
    Punkt 5.5.1. Generelt
    Med sosiale medier menes f.eks. Facebook, Twitter, Youtube, Instagram, LinkedIn osv.
    Medlemsfirmaets «side» omfatter også område, konto eller kanal.
    Sosiale medier er likestilt med alle andre kommunikasjonskanaler. All kommunikasjon foretatt av Medlemsfirmaene, uavhengig av type innlegg eller hvilken plattform den er kommunisert på, er pålagt å være innenfor rammene satt i disse Reglene.
    Medlemsfirma er ansvarlig for alt innhold som legges ut på Medlemsfirmaets side og er rettet mot norske sosiale medie- brukere, jf. punkt 2.3. Ansvaret dekker også ytring fra tredjepart, som for eksempel kommentarer fra brukere eller deling av innlegg.
    Det innebærer at Medlemsfirma må ha overvåkingsrutiner (alternativt en egen forhåndsgodkjenningsrutine der det er mulig) som sørger for at innholdet til enhver tid er i samsvar med Reglene og at Medlemsfirmaets ansvar for bivirknings- rapportering er ivaretatt.
    Dette gjelder også sponset innhold/ annonser publisert i sosiale medier på bestilling fra Medlemsfirma.
    Punkt 5.5.2. Informasjon rettet mot allmenhet
    Informasjon via sosiale medier er som utgangspunkt tilgjengelig for allmenheten, og informasjon plassert på sosiale medier av eller på vegne av Medlemsfirma vil derfor i utgangspunktet regnes som rettet mot allmenhet. Dermed skal alle krav som kommer til anvendelse på informasjon rettet mot denne gruppen etterleves.
    Dersom det i visse sosiale medier gis mulighet til å opprette lukkete grupper/ sider med tilgangskontroll og slike sider forbeholdes Helsepersonell, kan det reklameres for reseptpliktige Legemidler. Ettersom denne Reklamen ikke skal kunne deles med allmenhet, må Medlemsfirma som velger å opprette en lukket side med innhold kun rettet mot Helsepersonell, ha en definert kvalitetssikret prosess for hvordan tilgangen til en slik side tildeles.
    Det er ikke tilstrekkelig å avgrense mål-gruppen/dele tilgang til Helsepersonell basert på informasjon i brukernes profiler.
    Samme krav for avgrensning av mål- gruppen gjelder for publisering av sponset innhold/annonser om reseptpliktige Lege- midler i sosiale medier (f.eks. det er ikke nok å begrense tilgang til en annonse om reseptpliktige Legemidler kun til de brukerne som har definert seg selv som «lege» under arbeids- og utdannings- informasjon i LinkedIn). Slike annonser/sponset innhold skal ikke kunne kommenteres, deles eller likes.
    Punkt 5.5.3. Kontroll og ansvar for innholdet
    Alle sider i sosiale medier som er opprettet av Medlemsfirma eller av tredjepart i samarbeid med Medlemsfirma må gi klar og utvetydig informasjon om at Medlems-firma står bak siden. Det er også anbefalt at Medlemsfirmaene gjør tydelig hva som er formålet med siden og hvilke bruksvilkår som gjelder for brukere. Medlemsfirma har ansvar for å sørge for at innlegg og alt relatert innhold er i samsvar med gjeldende regler med tanke på målgruppen og formålet med siden. Fra et praktisk ståsted betyr det at Medlemsfirma i visse tilfeller kan være nødt til å fjerne kommentarer eller innlegg fra brukere, for eksempel dersom innholdet kan utgjøre ulovlig Reklame.
    Medlemsfirma skal overvåke kommentarer og annen kommunikasjon på Medlemsfirmaets side eller innlegg.
    Punkt 5.5.4. Personlig bruk av sosiale medier
    Ut fra personlige profiler i sosiale medier er det ofte lett å identifisere hvilket Medlemsfirma brukeren er ansatt i, og det skal derfor lite til for at kommentarer, deling eller «likes» av innhold på en side oppfattes som Medlemsfirmaets posisjon. F.eks. dersom en ansatt liker en kommentar som gir et budskap om et produkt, kan det etter en nærmere vurdering anses som Reklame. Det samme gjelder dersom en norsk ansatt deler innlegg fra utenlandsk morselskaps side med informasjon om et nyregistrert produkt, som har fått markeds-føringstillatelse i f.eks. USA, men som ennå ikke er godkjent i Norge. I de tilfeller slik aktivitet/deling anses som Reklame, må Reglene følges. Dette medfører bl.a. krav om obligatorisk informasjon, og dersom Legemidlet er reseptpliktig, krav om at bare Helsepersonell har tilgang. Dette innebærer at en del informasjon ikke vil være egnet for deling/likes/kommentarer på sosiale medier av ansatte i Medlemsfirmaene.
    Det er anbefalt at Medlemsfirmaene utarbeider interne veiledninger til sine ansatte om hvordan man skal opptre på sosiale medier både på private og Medlems-firmaets profiler/-sider.
    Medlemsfirmaets ansatte kan delta i samfunnsdebatter og må også kunne delta i diskusjoner som omfatter blant annet sykdomsinformasjon, så lenge det ikke utgjør Reklame for Legemidler.