• Legemiddelindustriens bransjeregler5.5 TV-Reklame

    5.5 TV-Reklame

    TV-Reklame er tillatt bare for reseptfrie Legemidler.

    Veiledning
    Punkt 5.5 TV Reklame
    TV-Reklame er bare tillatt for reseptfrie Legemidler. Det er imidlertid selvsagt tillatt å kjøpe annonsetid for informasjon som ikke er legemiddelreklame, f.eks. helse- og sykdomsinformasjon (kapittel 10) eller generell firmaprofilering.
    Utforming av TV- og videoreklame for reseptfrie Legemidler
    TV- og videoreklame må oppfylle de generelle krav til Reklame til allmennheten (se kapittel 7).
    Opplysningene skal formidles på en tydelig måte. Spesielle utfordringer knyttet til formatet (lyd/bilde) endrer ikke dette. Det holder ikke å vise til andre informasjons-kilder (f.eks. nettsteder).
    TV-Reklame gir ofte mottaker kort tid til å oppfatte den informasjonen som gis, og det bør derfor legges særlig vekt på følgende momenter:
    • Informasjonen i Reklamen skal være enkel å oppfatte og forstå
    • All obligatorisk informasjon, jf. spesielt punkt 7.7, skal formidles på en tydelig måte (se om forsiktighetsregler under)
    • Reklamen skal være balansert med hensyn til produktets nytte og risiko
    Kravet om at Reklamen ikke skal gi et misvisende eller overdrevet bilde av Legemidlets egenskaper og medisinske effekt innebærer f.eks. at Reklamen ikke skal normalisere legemiddelbruk som en del av en aktiv livsstil, eller vise overdrevne og umiddelbare virkninger («før og etter»-bilder).
    Forsiktighetsregler lengde og størrelse
    Forsiktighetsregler skal være lesbare.
    Forsiktighetsregler bør presenteres på en av to måter:
    1) Som tekst under hele filmens lengde. Teksten må være stor nok til at den faktisk kan leses. Det må være god kontrast mot bakgrunnen.
    2) Vises som plakat på slutten av filmen, i dette tilfelle skal det være voice-over, og plakaten skal stå så lenge det tar å lese opp teksten, minimum 5 sekunder. Teksten må være stor nok til at den kan leses og plakaten skal dekke hele skjermen.
    Filmer må ikke vise et overdrevet bilde av preparatets egenskaper eller effekt
    Filmer som viser pasienter som får en overdreven effekt av produktet må ikke vises. Med overdreven effekt tenkes særlig på visualisering av urimelig rask forbedring av tilstanden. Det må heller ikke vises overdrevne sykdomssymptomer som forsvinner eller forbedres grunnet inntak eller bruk av aktuelt Legemiddel.
    Eksempel på villedende visualisering kan f.eks. være pasient som er slått ut av smerte og som så er i stand til å utøve hard fysisk aktivitet grunnet Legemiddelet.
    Eksempel på godkjent visualisering av effekt kan være at filmen viser en person i en normalsituasjon som arbeid i huset eller sammen med barna hvor smertebehandling i egen regi kan være adekvat.
    Balansert
    Husk at det er bare tilstander innenfor indikasjon det kan reklameres for. Filmen må ikke vise pasienter som kan oppfattes å ha andre tilstander enn det Legemiddelet faktisk er godkjent for.
    Husk at reseptfrie Legemidler bare er godkjent for bruk mot tilstander som er egnet for egenbehandling. Reklame for reseptfrie Legemidler må derfor kun fokusere på tilstander som kan egenbehandles. Dette må avspeiles i filmen.
    Det skal foretas en vurdering av at alle viktige forsiktighetsregler er med. I noen tilfeller vil det f.eks. være nødvendig å opplyse hvilke pasientgrupper som ikke skal ha Legemiddelet.
    Egne regler for sponsorater
    Med sponsorater menes korte reklameplakater som sendes i forbindelse med TV-programmer.
    Kringkastingslovgivningen har egne regler for sponsorater. I utgangspunktet er det kun lov med kort tekst. Når det gjelder Legemidler går de spesielle reglene for Legemidler foran, slik at det er både lovlig og nødvendig å ha med forsiktighetsregler.
    Forsiktighetsregler skal være lesbare.