• Legemiddelindustriens bransjereglerPressemeldinger

    Pressemeldinger

    Et Medlemsfirma kan benytte pressemeldinger til å kommunisere med pressen på samme måte som andre næringsdrivende. Medlemsfirma må imidlertid utvise særlig forsiktighet slik at pressemeldingen ikke blir å anse som Reklame, dette gjelder særlig dersom pressemeldingen inneholder omtale av produktnavn eller spesifikke virkestoff.

    For at en pressemelding som inneholder omtale av produktnavn eller spesifikke virkestoff ikke skal bli ansett som Reklame i henhold til disse Reglene anbefales det at den oppfyller følgende krav:

    a) pressemeldingen omtaler en nyhet med stor allmenn nyhetsverdi

    b) omtalen av produktnavn eller spesifikt virkestoff holdes på et minimum

    c) det gis kun saklig og kortfattet informasjon om Legemidlet

    d) pressemeldingen har pressen som målgruppe

    e) pressemeldingen sendes til eller stilles til rådighet for en gruppe journalister eller medier med henblikk på journalistisk vurdering og bearbeiding før offentliggjøring

    Veiledning
    Dette kapittelet gjelder all informasjon som inneholder omtale av produktnavn eller spesifikke virkestoff som proaktivt sendes til eller stilles til rådighet for pressen, det vil si også eventuelle pressenotat, faktaark og lignende som sendes sammen med pressemeldingen. 
    Kapittelet gjelder både innhold, utforming og distribusjon av pressemeldingen.
    Det har ingen betydning om omtale av produktnavn eller spesifikke virkestoff er knyttet til reseptbelagte eller reseptfrie Legemidler.
    Dersom noe som kalles en «pressemelding» viderebringes mot betaling anses den ikke som en pressemelding, men som en annonse og skal følge reglene om Reklame.
    Svar på spørsmål fra pressen for pressens bearbeidelse av en nyhetssak omfattes ikke av dette kapittel.
    Bokstav a);  stor allmenn nyhetsverdi
    Nyheten som formidles skal ha stor allmenn nyhetsverdi.
    I dette ligger for det første at det må være en reell nyhet som formidles, og at formålet med pressemeldingen ikke skal være å minne om produkt, behandling eller å nå ut med et salgsfremmende budskap.
    Vurderingen av nyhetsverdi kan være en vanskelig vurdering. Vurderingen av nyhetsverdi kan stille seg noe ulikt avhengig av hvilken del av pressen pressemeldingen sendes til eller gjøres tilgjengelig for, jf. d) og e). Det kreves høyere allmenn nyhetsverdi for en pressemelding som skal deles med journalister fra allmennpressen enn for at den kan deles med journalister i relevante fagtidsskrifter.
    Vær oppmerksom på at en nyhet normalt ansees å ha nyhetens interesse i en begrenset tidsperiode. Dette kan variere og må vurderes konkret.
    Bokstav b); omtale av produktnavn
    Omtale av produktnavn eller spesifikt virkestoff bør holdes på et minimum, og bør bare benyttes dersom det er nødvendig. Slik omtale kan være nødvendig f.eks. for formidling av selve nyheten eller for å opplyse at avsender av nyheten har produkt innenfor det området nyheten gjelder.
    Dersom det er nødvendig å omtale produktnavn, anbefales at dette begrenses til én omtale.
    Bokstav c); saklig og kortfattet
    Pressemeldingen skal være nøktern, og skal ikke fremstå salgsfremmende.
    Eventuell bildebruk skal være nøktern og saklig. Sensasjonspregede ord og emosjonelle pasienthistorier skal unngås. En pressemelding skal ikke gi føringer for hvordan mottakeren bør respondere på informasjonen.
    All informasjon om et Legemiddel skal være basert på fakta i form av teknisk informasjon, informasjon fra Preparatomtale eller pakningsvedlegg eller resultater fra studie.
    En pressemelding er ikke Reklame, og skal heller ikke fremstå som Reklame.
    Bokstav d); målgruppe
    En pressemelding skal merkes «pressemelding» og skal skille seg klart fra Medlemsfirmaets markedsføringsmateriell.
    Den skal være språklig utformet slik at det er tydelig at den retter seg mot journalister eller redaksjonen i relevante media.
    Bokstav e); distribusjon av pressemeldinger
    Pressemeldinger kan sendes direkte til aktuelle journalister eller kontaktpersoner eller gjøres tilgjengelig i en begrenset periode i andre kanaler som utelukkende har pressen som målgruppe.
    Pressemeldinger som spres på annen måte vil normalt bli ansett som markedsføring («Reklame»).